08 September 2010

Fashion's confluences. East and West race together!

The far east and the west are two worlds that though preserving different traditions among them, they're completed themselves because they meet in a constant evolution that creates creative impulses from which it's so difficult to be indifferent, with great amazement of people doesn't believe in this union. Fashion doesn't make exception and it's the form of art that mostly draws from this great meltingpot of creativeness and aesthetics, and then how can the refined taste and sensibility of designers don't be seduced by the idyllic atmospheres where fabulous women fluctuate with timeless elegance? the answer is simple: is impossible not to be seduced by it!
If oriental fashion looks with admiration the great european haute couture and classic glamour of the cinema divas, here we have learned to know classical lines of its fashion, inventing a woman (but also a man) that interprets and synthesizes all these suggestions.
In this way born splendid folk collections that looks to the future through the tradition. Tied coiffure to exalt sensual line of the neck, wide sleeves with big hems, thin waist dress with big belts or underbust corsets, diaphanous skin and strong make up, high wedges that exalt the fine line of ankle and much more.
Japanese kimono and chinese qipao (but also Thai costume from Thailandia, hanbok from Korea and kebaya from Indonesia) are the traditional dresses more revisited by western culture, all the greatest designers are reinvented them: from
Roberto Cavalli to Jean Paul Gaultier, passing through Armani, Valentino, Marras and me too (my graduate fashion show was inspired by oriental empresses).
The unchanged perfection of a symbolic dress that withstands time contributes to the cyclical return of this one on the catwalks of the world. For example Albert Elbaz, creative director of
Lanvin maison, in one of his collections has united the giapponesism to the dark and punk spirit of the eighties, creating a post-modern geisha dressed by draped black silk, a dark lady that walks sinuously in a city-scene of film noir.
Is so different the vision of
Alexander McQueen (r.i.p.) or Antonio Marras. The first pursues his "unconventional aesthetics" and has reinterpreted the kimono as a something rock, proposing minidress with big psychedelic obi and stiletto ankleboots. On the contrary Kenzo by Marras has synthesized his experience purifying the qipao from explicit erotic allusion to exalt its functional only.
Also great designers made in Asia as
Yamamoto and Miyake appreciate love that western designers feel for asian cultures, and they are united to the same feeling, in fact there are asian suggestions in every their collections.
If it's true that fashion charms and betrays us season by season, and style remains faithful, it won't be monotonous to see, time by time, the charm of exotic taste.




L'oriente e l'occidente sono da sempre due mondi che, pur conservando tradizioni così diverse tra loro, si completano l'uno con l'altro perché si incontrano e si scontrano in una costante evoluzione che da vita a slanci creativi davanti ai quali è difficile rimanere indifferenti, con grande stupore di chi diffida da questo connubio. La moda non fa eccezione ed è forse la forma d'arte che più attinge da questo grande meltingpot di creatività ed estetica, d'altronde come può la raffinata sensibilità di un designer non farsi rapire dalle atmosfere idilliache nelle quali fluttuano splendide donne di un'eleganza senza tempo? la risposta è semplice: non può. Se la moda in oriente guarda con ammirazione la grande couture europea e il glamour classico delle dive in organza, qui in occidente abbiamo imparato a conoscere e reinterpretare le sue linee classiche, inventando una donna (ma anche un uomo) che interpreta e sintetizza tutte queste suggestioni. E' così che nascono le splendide collezioni folk che guardano al futuro vestendosi di tradizione. Capelli raccolti per lasciare in vista la linea così sensuale del collo, maniche larghe con grandi bordure, abiti morbidi stretti in vita da cinture a fusciacca o piccoli bustier, incarnati diafani, zeppe altissime che esaltano la linea filiforme della caviglia e molto altro. Se il kimono giapponese e il qipao cinese (ma anche il costume Thai della Thailandia, l'hanbok koreano e il kebaya indonesiano) sono i capi d'abbigliamento tradizionale più rivisitati dalla cultura occidentale, tutti i più grandi stilisti vi si sono confrontati: da Ferrè a Versace, passando per Armani, Valentino e Marras. Persino io nel mio graduate fashion show ho tratto ispirazione dalle imperatrici d'oriente. La perfezione immutata di un abito simbolico che resiste al tempo contribuisce al ritorno ciclico di questo sulle passerelle europee e non. Per esempio Albert Elbaz, direttore creativo della maison Lanvin, in una delle sue collezioni ha compiuto il tentativo post-moderno di fondere il giapponesismo allo spirito un po' dark un po' punk degli anni Ottanta, creando una geisha contemporanea vestita di seta nera drappeggiata, una dark lady che ancheggia sinuosa in uno scenario cittadino da film noir. Opposta è invece la visione di Alexander McQueen (r.i.p.) e Antonio Marras. Il primo, perseguendo la sua personale "estetica del brutto, dell'anticonvenzionale", ha reinterpretato il kimono in chiave rock, proponendo minidress segnati in vita da grandissimi obi psichedelici con ankleboots dal tacco a spillo. Marras per Kenzo, invece, traduce la sua esperienza depurando il qipao da riferimenti erotici espliciti per esaltarne unicamente il lato funzionale. Anche i grandi stilisti made in asia, i primi che si sono fatti promotori della loro cultura in europa, come Yamamoto e Miyake, apprezzano l'amore che tutti i designers dimostrano per la loro terra, e si associano a questo comune sentire inserendo, in ogni collezione, espliciti richiami agli scenari asiatici. Se è vero che la moda passa, ci ammalia e ci tradisce di stagione in stagione, e lo stile e l'eleganza restano fedeli, non ci sembrerà monotono rivivere, di volta in volta, il fascino dal sapore esotico.

4 comments:

Jonathon Pedrozo said...

i love asian fashion, when i come to tokyo i'll buy lots of things for sureee!

http://jonathonpedrozo.tk
http:/jonathonfashionvictim.blogspot.com

Marzio Martel said...

I love specially Japanese fashion too! Japan people are the future of fashion.

xx

MM.Fashilosophy

annierama said...

I really enjoy reading your blog! I´m almost addicted to japanese fashion! and I saw that you are a fashion writer and want to know where you have studied and what! I would be so pleased if you could answer me these two questions! thanks so much!
annie-wa@web.de

Marzio Martel said...

Thank a lot Annie! I've just sent you the answers of your questions!

Become a follower of Fashilosophy please! ;)

xoxo

MM.