10 October 2010

Tokyo Designers Week - 25th Anniversary: Love blue, Environmental Design Exhibition.

From October 29th to November 3rd 2010 at the Aoyama district (Venue Jingu Gaienmae) in Tokyo, will host the 25th edition of one of the most anticipated and admired by design system: the Tokyo Designers Week. During Japan's prestigious event, which now has an influx of attendance of 100,000 visitors, each year are presented projects and society-environment's solutions, most innovative and exciting ever proposed and designed by designers, artists, creatives and cool-hunter from around World.
The theme chosen by the organization for this latest edition is all focused on the study of bio-architecture, eco-design, home living and environment at 360 ° in its multiple meanings, environment such as attention and confrontation with reality that our surroundings, improved lifestyle and aesthetics. The event wants to decline the term "environment" in many ways starting from the home (very important in Japanese culture) to the relationship between man and nature, offering futuristic study and design futuristic of great creative interest.
The theme of this year, as the designer Gwenael Nicolas has revealed to us, will be "Love blue - Environmental Design Exhibition" explaining that «The intention of this shift from ‘green’ to blue is to show our determination to serve a greater environmental purpose. Green signified plants and land whereas the Blue signifies the sky and sea, which unite the land together».
The Japanese exhibition will be divided into seven sections, each with a specific category of interest: Tent (for companies and independent designers who want to show their projects and their initiatives), the Pofessional Exhibition (for presentation of projects created by designers are already established and well-selected by the Commission of the Design Association), the Container Exhibition (a section obtained in a shipping cargo and in which are created interactive installations for the stimulus of the five senses through the main elements such as light, sound, etc.), the Cube Exhibition (an exhibition space for the installation of emerging product-designers and interior-designers, which are given the opportunity to present their first work and their ideas), the Student Exhibition (dedicated to presentations of the works made by students of most important design schools in Japan and of the world) and two sections devoted to shopping and distractions, named Tent Shop and Shop Partnership Exhibition.

Along with the review on the interior/architecture design, japanese independent fashion designers organized exhibitions of their collections following the same theme of the Tokyo Designers Week and presentation of proposals for eco-sustainable and eco-supportive fashion, to demonstrate how to create fashion without ignoring the needs of our ecosystem
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Dal 29 Ottobre all'3 Novembre 2010, presso il quartiere di Aoyama (Jingu Gaienmae Venue) di Tokyo, si svolgerà la 25° edizione di uno degli eventi più attesi e ammirati del mondo del design: la Tokyo Designers Week. Durante la prestigiosa manifestazione nipponica, che oggi vanta un afflusso di presenze di circa 100.000 visitatori, ogni anno vengo presentati i progetti e le soluzioni società-ambiente più innovativi e appassionanti di sempre proposti ed ideati da designers, creativi, artisti e cool-hunter di tutto il mondo. Il tema scelto dall'organizzazione per questa ultima edizione è tutto focalizzato sullo studio della bio-architettura, dell'eco-design, dell'home living e dell'ambiente a 360° nelle sue molteplici accezioni, ambiente come attenzione e confronto della realtà che ci circonda, del lifestyle migliorato e dell'estetica. La manifestazione infatti tende a voler declinare il termine ambiente in molteplici aspetti partendo da quello domestico (estremamente importante della cultura giapponese) per arrivare al rapporto uomo-natura, proponendo studi e progettazioni avveniristici e di grande interesse creativo.
Il tema di questa edizione, come ha svelato il designer Gwenael Nicolas, sarà "Love blue - Environmental Design Exhibition" spiegandoci che «Il passaggio dal verde delle scorse edizioni al blu è per dimostrare la nostra determinazione a servire lo scopo dello sviluppo ambientale. Il verde delle piante simboleggia la terra, mentre il blu indica il cielo e il mare che si uniscono con la terra stessa».
La rassegna giapponese sarà suddivisa in sette sezioni, ognuna con una specifica fascia d'interesse: la Tent (per le aziende e i designers indipendenti che voglio mostrare i loro progetti e le loro iniziative), la Pofessional Exhibition (per la presentazione di progetti creati da designers già affermati e ben selezionati dalla Commissione della Design Association), la Containers Exhibition (una sezione ricavata in uno shipping cargo e nella quale vengono create installazioni interattive per lo stimolo dei cinque sensi attraverso gli elementi principali come la luce, il suono, etc.), la Cube Exhibition (ossia uno spazio espositivo destinato alle installazioni dei product-designers e degli interior-designers emergenti a cui viene data la possibilità di presentare i loro primi lavori e le loro idee), la Student Exhibition (dedicata alle presentazioni delle opere realizzate dagli studenti delle scuole di design più importanti del giappone e del mondo) e in fine due sezioni dedicate allo shopping e allo svago, la Tent Shop e la Shop Partnership Exhibition.

Insieme alla rassegna sull'interior/architecture design, gli stilisti indipendenti giapponesi organizzano delle esposizioni delle loro collezioni seguendo lo stesso tema della Tokyo Designers Week e presentando delle proposte di moda eco-sostenibile ed eco-solidale, per dimostrare come si possa creare moda senza ignorare le esigenze del nostro ecosistema
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