21 October 2010

Looking beyond fashion: Alexander McQueen and Art!

One Shot #3
"I was looking at the show on the monitor, watching everyone trying not to look at themselves. It was a great thing to do in the fashion industry—turn it back on them! God, I’ve had some freaky shows.”
Alexander McQueen, after the 2001 S/S Voss show.

A glass cube explodes.
Michelle Olley is revealed, naked. Pipes from her mouth, moths all over her. A devilish mask on her face. Breathing.
This ain't just Francis Bacon or Freud. In faithfully reproducing Joel-Peter Witkin's Sanitarium (1983) Alexander McQueen drowns in his nightmares: having no shelter, feeling scared, feeling love, that's what true experience is all about. The definition of one's identity.
The apparent misogyny is nothing but a way to help a woman to face the worst: rape, loneliness, masks, suffocation, racism: "I was always trying to make them look strong and sheltered. You have to have balls to talk to a woman wearing my clothes".
The ritual takes these creatures deep into their gloomy fears: they'll rise as brand new warriors, dressed with armours.
This is what the Joan of Arc-inspired A/W 1998 show's about. A bondage-clad Joan of Arc, encircled by a ring of fire, celebrates the feminine power suffocated by institution and religion.
On the contrary, Eye (S/S 2000) shows models with no identity, lifted upon a bed of nails, floating on air. Burka and masks hide their faces, the lack of identity is a scream from the catwalk.
The 1995 Highland Rape show terrified most of the audience: models walking in ripped lace dresses, their clothes torn apart, tampons hanging from their rocks, green rotten grass under their naked feet, wounds on their skin.
Would you call this glamour? It was his fathers history represented on the scene, the 1746 Battle of Culloden. It was the massive "Rape" that England inflicted upon Scotland: the 1746 Dress Act declared absolutely illegal for Scottish people to wear Highland-Scot clothing like plaid kilts, military shoulder belts. The canceling of Scottish identity was the aim: the designer overturned all of this, setting tartan as the absolute trend of the 90's. Revenge? Maybe. Certainly self-affirmation.
We went through women oppressed, raped, burned: what about decay? Here's to you the incredible flower-studded dress presented in Sarabande, 2007. The model wears rotten flowers, falling from her dress while she walks. Things rotten, fallen, things dying. Marc Quinn's Garden (2000) in the Fondazione Prada in Milan is the perfect match to this celebration of decay: a frozen Eden, built to last, yet dead. Opposites attract.
Last but not least, fun and smiles are admitted too.
Cindy Sherman, Diane Arbus, McQueen.
What we hide, he reveals: our identity is safe.

Spread the word!




"Dai monitor vedevo lo show e tutto il pubblico evitare il proprio riflesso sul cubo. E' stato bello farlo all'élite della moda, rivoltarli contro loro stessi! Ho fatto un bel po' di cose strane!"
Alexander McQueen, dopo lo show Voss, S/S 2001.

Un cubo di vetro esplode.
Nuda, vestita di falene e farfalle, Michelle Olley appare. Tubi escono dalla sua bocca. Una maschera demoniaca sul viso, respira.
Non è Francis Bacon, non è Freud. Alexander McQueen riproduce fedelmente Sanitarium (1983) di Joel-Peter Witkin, cerca conforto, paura, amore nei suoi peggiori incubi. Mette in scena sé stesso, la sua identità.
L'apparente misoginia di cui sembrano intrisi i suoi show è solo un rituale. Le creature di McQueen vengono accompagnate in una discesa agli inferi dalla quale risalgono scintillanti guerriere, indossando armature: "…ho sempre cercato di far apparire le donne forti, al sicuro. Devi essere un uomo con le palle per avvicinarti a chi indossa i miei abiti".
Ed ecco appunto Giovanna d'Arco, in Joan, A/I 1998. Una personificazione in abiti bondage dell'eroina medievale conclude la sfilata al centro di un cerchio di fuoco, esorcizzando il terrore dell'oppressione, del soffocamento dell'identità femminile e celebrandone invece il potere, quasi un nuovo femminino sacro.

Eye, P/E 2000, al contrario sospende letteralmente su un letto di chiodi modelle la cui identità viene cancellata, soffocata dalla religione o dalle istituzioni. Maschere, burka, celano donne inquietanti, perché dal volto assente.
Nel 1995 Highland Rape terrorizza la platea: abiti strappati, pizzi lacerati, collari Edward, modelle ferite camminano a piedi nudi su ciuffi d'erba svenuta. E' questo il glamour? E' la storia degli antenati del designer di origini scozzesi, della Battaglia di Culloden (1746). E' la mise en scène del Dress Act inglese che impediva alla Scozia conquistata di indossare i propri tartan tradizionali, il kilt, le cinture militari.
Di nuovo, un'identità cancellata. Ancora una volta affermata con decisione da Alexander McQueen, che impone il tartan come must assoluto degli anni '90. Vendetta? Forse. Self-affirmation di certo.
Donne maltrattate, oppresse, bruciate: e il decadimento? Ecco a voi l'incredibile abito-giardino di Sarabande, 2007: la modella è vestita di fiori che cadono dall'abito mentre avanza sulla passerella. Fiori caduti, appassiti. La perfetta controparte per Sarabande è il Garden (2000) di Marc Quinn, alla Fondazione Prada, Milano. Un Eden congelato, perfetto, rigoglioso, ma privo di linfa, morto. Dove gli estremi si uniscono.
Infine, un piccolo richiamo al divertimento, al sorriso. Cindy Sherman, Diane Arbus, Alexander McQueen.
Rivelare ciò che è nascosto: un'identità al sicuro.

Ditelo in giro!



Tommaso Pollo's "One Shot" for Fashilosophy!

1 comment:

Anonymous said...

you have got the mid highland rape collection completely wrong for one Alexander McQueen was disgusted at how people thought the stings were tampons and he wasn't trying to show the women as raped he was representing England's rape on Scotland its metaphorical.