One Shot #5
Craft must have clothes but Truth loves to go naked.
Vivienne Westwood, 1974.
Do we really know what a revolution is? We do not fight things anymore, yet we do not accept things. Being hazardous and daring sounds quite legendary in times like these, when leaving our mark on society is a necessary snatch to make to let our statements not be forgotten.
With reference to snatches and marks, this is how 430 King's Road, London looked like in 1974.
It all started back in 1971, when Let It Rock opened its doors for the world to see. 50's memorabilia, vinyl records, magazine AND clothing were sold here. Malcolm mcLaren gives birth to this small sanctuary of the Revolutionary Epoque, the 70's. He and his friends collect clothes, objects, manufactured products from all over the world: his task is to submit a bigger, more complete photograph of what style is in their époque.
Not that this is just a shop. From 1971 to 1983 and still being ran nowadays as Anglomania (sounds familiar?), the shop is an iconic travel through history, social issues, threats, fashion, censorship, freedom of speech, freedom of expression. Freedom. And truth.
"We can only take democracy for granted if we insist on our liberty". Do you recognize these words?
Vivienne Westwood's words. Honoured Dame of the British Empire in 1992, she's the one who invented punk, studded decorations, asymmetry and basically the one who introduced revolution in fashion. From Let It Rock (1971-73) to Too Fast to Live Too Young to Die (1973), from SEX (1974-1976) to Seditionaries (Clothes for Heroes) (1976-1979) and the final World's End (1979-1983), McLaren and Westwood concentrated their efforts in providing the perfect clothing soundtrack to the musical aggressiveness to Sex Pistols rising success. If you wanted to provide the world with a statement to be remembered you had to wear Vivienne's asymmetrical cuts and equivocal stuff.
The famous Tits T-shirt here worn by Sex Pistols is still a relevant affirmation of uniqueness.
Do not forget about the swastika issue: Malcolm McLaren, Jewish on his mother's side, introduced the swastika into the Sex Pistol iconography. What he wanted to state was: if your civilisation produces Nazis then your civilisation is rubbish. They were not Nazis. They condemned everything condemning freedom and equality on its turn.
This is when Postmodernism in fashion is born, when the American Dream is looking lost and weak, when the future is looked at as disrupted and not pleasant anymore. Just like Dada did with the deconstruction of things and concepts to reveal the hidden content, punk anticapitalist statement wanted to reveal subversion and rebellion, and mark it as the new Bible.
Vivienne keeps on representing British attitude, attention to detail and uniqueness in the best possible way.
"Fashion is about eventually being naked".
Spread the word!
"L'Artificio indossa abiti ma la Verità adora andarsene svestita"
Vivienne Westwood, 1974
Essere rivoluzionari. Sappiamo davvero cosa vuol dire?
Non combattiamo come un tempo, questo è certo. Eppure combattiamo. Azzardo. Sfida. Suonano come parole di un'altra epoca, in questi tempi in cui lasciare un segno nella società è un atto necessario. Un taglio dovuto, per non permettere di essere dimenticati.
A proposito di segni, tagli, ecco il 430 di King's Road, Londra, nel 1974.
Tutto è iniziato nel 1971, quando Let It Rock ha aperto i battenti al mondo. Memorabilia anni '50, vinili, giornali e abbigliamento era ciò che potevi trovare. Malcolm McLaren diede vita al piccolo santuario dell'Età delle Rivoluzioni, gli anni '70. Lui e i suoi amici collezionano oggetti, abiti, prodotti manufatti da ogni parte del mondo. L'obbiettivo è fornire una grande, completa fotografia di tutto ciò che è stile, comunicazione in quel tempo.
Non che si possa definire un semplice negozio. Dal 1971 al 1983 e aperto ancora oggi con il nome di Anglomania (vi dice qualcosa?), Let It Rock è un viaggio, un'icona della libertà senza tempo, minata dalle minacce, dalla censura. Let It Rock nasce come una sfida in nome della Libertà.
"Possiamo dare la democrazia per scontata se lottiamo per la nostra libertà". Riconoscete queste parole?
E' Vivienne Westwood a parlare. Nominata Honoured Dame of the British Empire nel 1992, è stata lei a inventare il punk, i fiumi di borchie, l'asimmetria. E' stata lei a introdurre la rivoluzione nel fascino world. Da Let It Rock (1971-73) a Too Fast To Live Too Young To Die (1973), da SEX (1974-76) a Seditionaries (Clothes For Heroes) (1976-1979), e l'ultimo World's End (1979-83), McLaren e Westwood hanno creato la perfetta colonna sonora visiva alle eroiche gesta dei Sex Pistols e alla loro carica aggressiva. Per essere ricordati era necessario indossare Vivenne Westwood, le tue frasi sarebbero state scolpite nella roccia. Tagli asimmetrici, look da macello, trucco pesante.
Una guerra di musica, vestiti, un'idea. Vera.
La celebre Tits T-shirt dei Sex Pistol rivela ancora oggi la sua forza sovversiva nella ricerca tormentata di un'unicità.
Non dimentichiamo la scottante questione "svastica": Malcolm McLaren, di madre ebrea, ha introdotto la svastica nell'iconografia del gruppo. Il suo statement era: "se il tuo mondo genera il nazismo allora il tuo mondo fa schifo".
Non erano nazisti, condannavano tutto ciò che a sua volta condannava la libertà e l'uguaglianza.
Ecco quando è nato il postmodernismo nella moda, ecco quando l'American Dream era freddo e malato agli occhi del mondo, ecco quando il futuro era una condanna, non più la soluzione. Proprio come Dada cercava nella decostruzione di oggetti e concetti una fonte di Verità, il Senso compiuto, gli statement anticapitalismo del punk sceglievano la Rivoluzione, la Ribellione. Una nuova Bibbia.
Non dimentichiamo l'odissea postmdernista di Alexander McQueen.
"Fashion is about eventually being naked".
Ditelo in giro!
Tommaso Pollo's "One Shot" for Fashilosophy!
3 comments:
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