27 January 2011

Reports from Paris: Armani Privé and Dior Haute Couture Printemps/Été 2011. You can do better!

I do not know, but I think this Couture Parisienne's season has started with a bit difficulty. Giorgio Armani proposed a strange woman, but a "strange at all costs" that poorly suited to his philosophy, philosophy for some years, mainly in couture label, has lost the historical concept of Re Giorgio, referring to the worlds maybe too far from him. A mix of a classic Armani and a sperimentale-futuristic Armani failed badly. Surely some catwalk-outfit proposed is wonderfully appealing, but if you look at the entire collection, all in one breath, you hear a false note.
Tim Blanks says 'bout him "Inspired, he said, by the gleam of gemstones, Armani produced clothes that came from another planet, the same one that
Pier Cardin and Thierry Mugler might have touched down on once. (It's already been suggested its name could be Gaga.) The first outfit—jacket, skirt, and leggings—shimmered around the model's body like liquid mercury. Her metallic saucer of a hat—one of many made by Philip Treacy for the collection—beamed in signals from above. The ensemble set the tone for the sci-fi extravaganza that followed. "Tron-y, a bit," said Wilde, who should know."
Thierry Mugler is the Armani's inspiration? That's unusual, but grant to sacred god of fashion to have fun...sometimes.





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Then John Galliano for Christian Dior disappoint us season by season. Ok, we understand that your style-sign is the extravagance and excess, the provocation... but we got to 2011, after fourteen years the overlaps of volumes, skirts with layers and layers of tulle like bar suit, the make-up so excessive as to make the models look like newyorker dragqueens has a little tired us. From a genius of the illussione as Galliano (for a so important maison like Dior) is always expected something more than a constant mention of himself. Obviously that's just my opinion, questionable or not, but you must admit that this collection isn't nothing of new and amazing, only the craftsmanship with which it was created, that isn't a news. Going without fail can be a wise choice these days, but you can be true to yourself without stumbling into the "already seen and reviewed".







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Non so, ma credo che questa stagione della Couture Parisienne sia partita davvero a fatica. Armani propone una donna strana, ma di quello strano a tutti i costi che poco si addice alla sua filosofia, filosofia che già da qualche anno, soprattutto nella couture, ha perso il concept generale di Re Giorgio, rifacendosi a dei mondi forse troppo distanti da lui. Un mix tra un Armani futuristico-sperimentale e un Armani classico poco riuscito. Sicuramente qualche proposta passerella è meravigliosamente invitante, ma se si osserva tutta la collezione, tutto d'un fiato, si avverte una nota stonata. Tim Blanks ha scritto circa questa collezione: "Inspired, he said, by the gleam of gemstones, Armani produced clothes that came from another planet, the same one that Pierre Cardin and Thierry Mugler might have touched down on once. (It's already been suggested its name could be Gaga.) The first outfit—jacket, skirt, and leggings—shimmered around the model's body like liquid mercury. Her metallic saucer of a hat—one of many made by Philip Treacy for the collection—beamed in signals from above. The ensemble set the tone for the sci-fi extravaganza that followed. "Tron-y, a bit," said Wilde, who should know". L'ispirazione di Re Giorgio è Thierry Mugler? Beh questo è davvero inusuale, ma concediamo ad un dio sacro della moda di divertirsi...ogni tanto.

John Galliano per Christian Dior poi, mi delude di stagione in stagione. Ok, abbiamo capito che il tuo segno di stile è la stravaganza e l'eccesso, la provocazione...ma siamo arrivati al 2011, dopo quattordici anni le sovrapposizioni di volumi, le gonne a ruota con strati e strati di tulle stile abito bar, il trucco così eccessivo da far sembrare le modelle delle dragqueens californiane ci ha un po' stancati. Da un genio dell'illussione come Galliano (per una maison così importante come Dior) ci si aspetta sempre qualcosa di più e non una costante citazione di se stesso. Ovviamente è solo una mia opinione, discutibile o meno, ma bisogna ammettere che di nuovo e sconvolgente questa collezione non ha nulla, se non la maestria artigianale con la quale è stata creata, che d'altro canto non è certo una novità. Andare a colpo sicuro può essere una scelta saggia di questi tempi, ma si può essere fedeli a se stessi senza inciampare nel "visto e rivisto".



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